Tuesday 15 October 2013

Anak Susah Bangun Pagi

Semalam sekolah. Hari nie cuti sempena Hari Raya Aidiladha. Esok sekolah balik. Sian kepada mereka yang dalam perjalanan jauh untuk balik ke rumah semula. Aku, jam 8pm dah sampai rumah. Alhamdulillah…

Esok awal pagi dah kena bangun sebab nak sekolah. So, malam nie kena tidur awal la supaya penat siang tadi boleh cover. Kalau tidur lewat, tau2 je la… Mesti meragam. Kalau anak sorang boleh lah kawal. Kalau anak 3 atau 4 orang, mau kita pun naik angin sekali. Hihihi…

Kak Alia bangun… Kak Uyeen bangun… Dah kul 6 nie. Cepat2… Nanti tak sempat nak sarapan. Kak Alia mandi kat bawah. Kak Uyeen mandi kat atas je. Dah siap mandi jangan lupa ambil wuduk. Itu lah ayat yang biasa aku gunakan. Kalau boleh rakam memang dah ragam. Esok pagi set kan ajer kul 6am terus berbungi… Hihihi… Tapi tak boleh. Kena kejutkan dengan tangan juga baru boleh bangun.

Kat sini aku nak kongsikan tips2 bagaimana untuk  mengatasi masalah anak susah bangun pagi.


1. Perhatikan perilaku tidur anak.
Anak yang susah bangun pagi biasanya memiliki perilaku tidur yang buruk. Tengok dan fikir balik, apa yang menyebabkannya anak kita susah tidur. Pastikan anak menghindari minuman yang mengandungi kafein di waktu petang dan malam hari.

2. Pastikan tidur dengan kadar waktu yang betul.
Kurangnya waktu tidur anak-anak boleh jadi salah satu sebab mengapa ia susah bangun pagi. Waktu tidur setiap orang berbeza, berikan waktu tidur yang sesuai untuknya. Rata-rata anak-anak kecil tidur mulai dari jam 8 hingga 9 malam. Tempoh tidurnya ialah selama 8 hingga 9 jam juga.

3. Cuba cara yang berbeza membangunkan anak anda.
Boleh menyalakan alarm. Selain tu, dengan cara menghidupkan lampu juga mampu membangunkan anak paling tepat. Lepas tu kita mengguncang-guncangkan badan dia. Jangan marah-marah kerana ini boleh menghilangkan mood anak-anak untuk ke sekolah.

4. Buat sarapan.
Janjikan sarapan yang sedap boleh jadi salah satu teknik agar anak tidak malas bangun pagi . Teknik ini boleh dikatakan sebagai umpan untuk anak bangun pagi. Sebagai contoh katakan pada anak ”Kalau Aiman cepat bangun pagi nanti mama akan buatkan roti bakar letak penut butter dengan jelly” pasti akan menarik perhatian anak untuk lekas bangun.

5. Tanggung jawab ibubapa.
Jika anak susah untuk bangun pagi karena selalu tidur lewat malam, mungkin akibat leka menonton tv, bermain games atau lain-lain. Bila lambat bangun lambatlah pergi ke sekolah. Disinilah tanggung jawab ibu bapa memainkan peranan. Hadkan waktu menonton tv dan bermain. Ibu bapa mestilah bertegas dalam hal ini.



No comments:

Post a Comment